Reaktionen
var väl i stort sett den väntade.
Flygbolaget
Nextjets konkurs nyligen har utlöst en lavin av undergångspatos. Bland
rösterna. Kommunalråd och näringslivschefer som betecknar det tillfälliga
trafikuppehållet på vissa mindre flygplatser i norrlänen i katastrofmässiga
termer. En biltestnäring på inlandsorter som enligt egen utsago hänger på de
yppersta flygkommunikationer, ögonaböj direktförbindelse med ”marknaden”. Och,
förstås, malmfältens gruvnäring för vilken Fly-in fly-out blivit tidens signatur.
Det finns
sådant vi helst inte vill påminnas om.
För att det
stör vår goda självbild ... eller inkräktar på vår komfortzon ... eller i
allmän mening ifrågasätter vårt sätt att leva. Till exempel. Köttindustrin.
Sveriges vapenaffärer med Saudiarabien. Eller om villkoren för de etiopier som
slitit samman vår sommargarderob från H&M.
Men frågan är
ändå om inte vår ohållbara luftburna livsstil tar priset.
Att vårt
flygresande ökar kraftigt kan knappast komma som en nyhet för någon. Inte
heller att dess utsläpp har djupt negativa effekter på klimatet. Så långt är
väl de flesta med på noterna.
Men sen?
Först fakta.
Det existerar i nuläget överhuvudtaget ingen teknologi för att flyga
”klimatanpassat”, och just inget talar heller för att någon sådan kommer att presentera
sig inom en meningsfullt överskådlig framtid. De praktiska problemen är helt
enkelt för stora. Så länge vi nu talar om det vanliga trafikflyget.
I
diskussionen blandas dessvärre äpplena sorglöst ned i pärontråget.
Flygplan
drivna med solpaneler eller batterier kan vi nog avfärda på stående fot. En sak
är att få en fjäderlätt experimentfarkost till väders med kraft från ett
batteri – sådana försök ses idag rundligt exponerade i media – men lycka till
att upprepa bedriften med en fullastad Airbus A380 på 575 ton.
Biobränslen?
Får man tro
flygbranschen kommer jetmotorerna snart att bolma gröna ... om de nu inte redan
gör det. Ett i länet trafikerande flygbolag gör stor sak av att man flyger på
biodrivmedel. Av PR-spinnet kan man nästan förledas tro att bolaget med den
självförhärligande akronymen redan gjort sig kvitt allt fossilt i tankarna. Men
vad man aktivt missar att nämna är att det endast rör sig om låginblandning av biobränsle, på vissa
flygningar. Av praktiska, tekniska och ekonomiska skäl så är 100% biobränsle i
vanliga trafikflygplan ännu en fiktion.
Oaktat detta
är det svårt att se hur biodrivmedel seriöst skulle kunna täcka flygets väldiga
bränslebehov. Världens skogar är redan under hård stress från överavverkning,
och jordbruksmarken kommer vi att behöva för att producera mat. De knappa
biodrivmedel som framtiden realistiskt kan erbjuda ska dessutom även andra
transportslag slåss om.
Så långt har
vi ändå inte slagit den verkliga spiken i kistan för biodrivmedel som
”klimatlösning” för flyget. Vilken är det trista faktum att de inte löser några
klimatproblem. Utan faktiskt det rakt motsatta. Jetbränsle – även biobaserat –
orsakar höghöjdsemissioner, en starkt
klimatpåverkande faktor. Så länge flyget inte görs utsläppsfritt under själva
flygningen förblir det motsatsen till klimatsmart.
Därför är det
djupt problematiskt när en politiker som Annie Lööf, med den populistiska
verktygslådan i full sving pep-talkar oss svenskar att fortsätta ö-k-a vårt
flygresande ... menandes att biobränslen finfint kommer greja klimatet!
Vi närmar oss
motvilligt det vi helst inte vill tala om. Realistiskt Sett Har Flyget Inte Mycket
Till Framtid. I varje fall inte en fossilfri.
Detta är vad
vi borde dryfta, inte insvepa debatten i det försåtliga dimoset från biobränslen.
Här finns två
sidor av saken.
Den ena är
hur vi inrättat hela samhällskroppen utifrån villkoret om snabba
flygtransporter i stort sett överallt. Genom att på artificiell väg hålla
flygresandets kostnader okristligt låga. Med skattefinansierade flygplatsstöd,
momsbefrielse på utrikesflyg och – mest av allt – genom flygbranschens
befrielse från att bära sina astronomiska klimatkostnader.
Den andra rör
hur vi på det personliga planet kommit att ta vår luftburna livsstil för
fullständigt given. Förbluffande snabbt.
Ännu när
filmen Sällskapsresan spelades in i början av åttiotalet inskränkte sig den
typiska svenskens flygvanor till en charterresa var femte år eller så. En
tidpunkt när det svenska välståndsundret peakade. När även vanliga knegare
kunde unna sig mexitegelvillor och muskulösa motorbåtar ... och vår inflaterade
självbild speglade sig i de glasartade blickarna från en förundrad omvärld.
Säga vad man vill men inte levde vi torftigt.
Lågprisflyget
som tog bort flygets stämpel som DYRT fick sitt verkliga genombrott först på
nittiotalet. Svensken anpassade sig snabbt. I priskonkurrensens nya tidevarv
när man flyger billigare till Alicante än åker tåg till Säffle grundlades en ny
livsstil. Strax hade det blivit lika naturligt att impulsshoppa billiga
flygstolar på nätet som att spontanhandla en flaska beaujolais och nya sockor
på väg hem från jobbet.
Så
snabbt självklart, så nyss otänkbart.
Med detta
sagt. Att befria flygbranschen från dess all slags privilegier kan knappast ske
nog skyndsamt om vi menar allvar med klimatet. Och, ja. Det får konsekvenser
för vårt sätt att leva.
Istället för
att utmana varandra om att gapandes högst slå vakt om det ohållbara som skänkts
ur ett flyktigt överflöd fossil energi, borde vi ställa oss frågan hur vi
hittar tillbaka till ett sätt att leva och verka, som vare sig pockar på
weekendtrippar till Barcelona eller blitzartade Fly-in fly-out-räder i vår egen
verklighet.
Blogginlägget har även publicerats som essä i Västerbottens-Kuriren 8 juni 2018:
SvaraRaderaMeddelandet är avsett för anställda, handlare, jordbrukare och företagare som behöver ekonomiskt stöd för att lyckas. Få våra olika låneerbjudanden, kredit med mycket enkla villkor till en ränta på 3% per år. Våra överföringar är försäkrade av banken för att säkerställa transaktioner och du har möjlighet att få tillgång till din kredit inom 72 timmars garanti. Så snälla kontakta oss för mer information, tack.
E-post: georges.matvinc@gmail.com
WhastApp: +33 756924191
Letar du efter ett skuldsaneringslån, lån utan säkerhet, företagslån, bolån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital, etc! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga och rimliga räntor på 2%. Mejla till: christywalton355@gmail.com
SvaraRadera