Klimatfrågans öde är Transporternas. Ska vi ta oss ur
fossilsamhället måste den fossila energin ut ur transportsystemen. Så långt
tycks även politikerna med.
Målet om ett fossiloberoende transportsystem hägrar för
Sveriges del redan 2030. Om man får tro regeringen. Det kan vara den största
utmaning samhället ställts inför och som kommer att förändra våra liv i
grunden.
Fast så låter det förstås inte i debatten, där
bränsleskiften och nya teknologier antas komma att lösa allt till det bästa, så
att vår bil- och flygburna livsstil kan fortsätta likt nu.
Låt oss påminna om fakta: Världens transporter försörjs ännu till 96 procent med olja och annan
fossil energi. Och, ja, det är svårt att se hur vi nämnvärt ska kunna rucka
på denna ekvation så länge vi transporterar oss i den omfattning vi gör idag.
Det är fossilsamhället som möjliggjort vår massmobilitet,
realistiska utsikter att med förnybar energi upprätthålla någonting ens i
närheten av dagens mobilitet finns helt enkelt inte.
Det är lika bra att inse.
Vi går på sikt mot en mindre mobil och fartfylld värld, utan
flyg kors och tvärs, och där bilsamhället kommer att trängas tillbaka. Fast
sådana budskap vinner förstås inga val.
Världen kommer åter att växa sig större. Det finns nämligen
inte ett uns realism i att driva trafikflygplan med biobränslen (annat än låginblandat med fossilt flygfotogen).
En fossilfri framtid är obönhörligen en framtid utan trafikflyg.
Nej, målet om ett fossilfritt transportsystem har ännu inte
omsatts i någon större handlingskraft. Och ja. Det skyndar. Därför är den
föreslagna flygskatten en, om än så liten, signalmässigt viktig reform.
Djupt beklagligt har Alliansen i apart önskan att slå vakt
om fossilsamhället hotat fälla förslaget. Påhejad av en i klimatfrågan mindre
samvetsgrann gruppering av regionala opinionsbildare.
Vi måste börja vänja tanken vid en framtid utan flyget.
Det är lätt att glömma men det var först på 1980-talet som
flyget på allvar etablerade sin ställning som ”livlina” för norra Sverige.
Innan dess flög ganska få, tåget regerade.
Sedan dess har flyget på djupet rört om vår självbild i
norr, och för boende i Umeå, Luleå eller Kiruna upprättat en närhetskänsla till
storstadsregionerna. Möjligheten att ta morgonflyget ned till Stockholm,
avverka en dags arbetsmöten, innan man äntrar Arlanda Express och är åter hemma
i Röbäck eller Sävar samma kväll.
Fossilfrihet är krasst talat en så mycket större fråga än
teknik och bränsleskiften. Djupast handlar den om att ställa om våra
förväntningar ... och där vår verkliga fiende är bristen på fantasi. Den
enkelspåriga oförmågan att se alternativ till dem som handlar om att slå vakt
om tingens ordning.
En framtid utan flyget är inte dödsstöten för vårt län.
Snarare talar vi om en återgång till någonting liknande 1980-talets villkor. En
tid när järnvägen fortfarande starkt formade många västerbottningars mentala
bild av länets geografiska läge, ett villkor som jag åtminstone själv vill
minnas som helt OK.
Klartecknet för Norrbotniabanans första etapp till
Skellefteå är efterlängtat, för framtiden hänger på järnvägen.
Inlägget har även publicerats som ledare i ETC Umeå:
SvaraRaderaMeddelandet är avsett för anställda, handlare, jordbrukare och företagare som behöver ekonomiskt stöd för att lyckas. Få våra olika låneerbjudanden, kredit med mycket enkla villkor till en ränta på 3% per år. Våra överföringar är försäkrade av banken för att säkerställa transaktioner och du har möjlighet att få tillgång till din kredit inom 72 timmars garanti. Så snälla kontakta oss för mer information, tack.
E-post: georges.matvinc@gmail.com
WhastApp: +33 756924191